Успелите

По пътя към медалите. Разговор с Теодосий Теодосиев от Казанлък

Започваме нова поредица, която се казва "Пътят към медалите". Много често отразяваме младите хора, които гордо защитават името на страната ни по редица научни олимпиади, но често забравяме и не обръщаме достатъчно внимание на хората, които стоят в основата на тяхната подготовка. Именно на тези хора ще обърнем внимание в рамките на нашата нова поредица. Започваме с един изключителен човек - Теодосий Теодосиев. Сигурни сме, че всички сте чували за него и това, което е правил и продължава да прави. В този чудесен разговор ще разберем повече за това, което той прави. През неговата школа са минали хиляди ученици за период от почти 50 години.

Какъв е процесът на подготовка? Какво влагате в обучението на младите хора? 

Тео: Най-напред започваме с факта, че това е една масова школа. Преди време имах един директор, който ми казваше: "Хвани петима души, готви ги за олимпиада, а на останалите пиши шестици и не се занимавай с тях.". Това никога не съм го правил. Всеки човек си има индивидуална крива на развитието – някои схващат по-бързо, а други – по-бавно. Олимпиадата не е най-важното. Тя е само повод. Повод да хванем децата, да ги накараме да се научат на тежък интелектуален труд. За да се случат по-лесно нещата, това ние го правим в условията на един щастлив колектив. 

От голямата маса има много хора, които са страшно ентусиазирани в началото, но бързо прегарят и им минава и отиват в други сфери. Има и хора, които стартират бавно и по-трудно, но могат да стигнат много далеч. Има хора от нашата школа, които никога не са били на олимпиади, но са станали учени от световна величина. При мен е било демокрация отпреди 50 години, а не от 30 (смее се). Всеки може да се запише, когато иска, и да се откаже, когато иска. Нищо не става насила.

Разпалваме амбицията на учениците чрез състезания. Създаваме всякаква състезателна обстановка, в която да си премерят силите. Не може човек да стане културист, докато гледа как някой друг си разпъва мускулите. Само с гледане не става. 

Истински големи учени става от тези, които, като направим олимпиада, стоят до последно и не можем да им вземем листовете, защото искат да добавят още нещо, но да вземат повече точки и да направят по-голямо постижение. И това е на фона на едно училище, в което дотам се е стигнало, че ученикът може да знае за двойка, но да има поне четворка. Тъжно е, но има елитни училища и университети, в които е така. Създава се хиперинфлация на оценките.

Преди много години един мой приятел, виден математик – Кънчо Цветков, говореше, че има шестица, шестичка и шестиченце. В момента в България се пишат шестиченца на килограм. Това е трагедията на родното образование. Това е лошо за истински талантливите ученици. Когато слабите ученици получават шестици, това е шамар за тези, които са се трудили. За истинските отличници. Аз им давам шанс за изява.

При мен има задачи, които ги няма в нито един сборник в света. Съчинявам нови редовно. Това е шанс за тези, които искат да успеят с истински знания. 

Какво още се опитвате извън знанията да възпитате у учениците? Понякога само те не са достатъчни човек да се пребори за успех. 

Един мой роднина казваше, че човек не трябва само да бъде много умен, но да бъде и практичен. Наистина, в обществото има някои правила, които са неписани. Има хора, които знаят страшно много, но не могат да пласират себе си и труда си. Те просто биват използвани и други жънат плодовете на техния труд. Това е в целия свят. Не само в България.

Има хора, които са свити и некомуникативни и всеки може да ги използва, а те самите не могат да продадат на достатъчно висока цена знанието си. Но въпросът не е само в това. Никола Тесла (Теодосий го нарича "Свети Никола Тесла") е минал океана с един празен куфар, в който е имало няколко нерешими интеграли. Целта му не е била да забогатее. Син на свещеник, възпитан в дух на висок идеализъм, той си е мечтаел да бъде благодетел на човечеството. И го постига, като създава променливотоковия електродвигател и променливотоковите електроразпределителни мрежи, на които се крепи цялата световна индустрия в момента. Той обаче умира в бедност.

Понякога това са просто хора идеалисти, които продължават да работят. Аз например съм получавал много обиди през годините, но не съм се поддал на лоши чувства. Правя го за децата и за доброто на хората и не съм спрял да работя. Не може човек от всяко нещо да капитализира и да очаква някакъв доход. Моите ученици до голяма степен предпочитат да направят някакво добро на човечеството. 

Има ли нещо по-специално, което правите в подготовката на учениците? 

Специалните неща са много. Първо, детето трябва да има основа. Математическа основа. В момента става все по-трудно, защото оценките са завишени. Децата не са глупави. Те са също толкова интелигентни, но просто виждат, че нещата могат да се случат и без труд. Повечето така разсъждават.

За жалост, българското училище запада и аз вече не разчитам, че те имат такава основа. А тя е нужна, защото физика без математика не става. Започвам още с експеримента. Правим една школа на базата на професор Минко Балкански в село Оряховица. Лятно училище. Там са деца от четвърти до седми клас. Правим много експерименти и малко формули. Там даваме ентусиазма, защото едно дете, което е свикнало с днешната съвременна технология, е много трудно да бъде учудено. 

Това, което може да го привлече, е да направи нещо със собствените си ръце и то да тръгне. Едно е виртуалното, но друго е да направиш сам нещо, което само да работи. Накрая на една школа едно дете развълнувано казваше на техните: „Три светодиода изгорих, докато заработи схемата ми!“. И това е вълнението да направиш нещо сам. Оттам тръгваме. Имаме си един суперлауреат, който, като беше малко дете, идва на тези школа и сам създаде работещ апарат. В шести-седми клас. Ентусиазмът започва от допира с реалната техника, която не е само виртуална, а наистина работи. 

Вторият етап вече е математика. За ученици между седми и девети клас правим друга лагер-школа от фондация "Тео", която се провежда отново в Оряховица. Там е почти само приложна математика. Започваме от ниво, в което децата нищо не знаят. Не всички издържат. Там работим от сутрин до вечер и прекъсваме само за храна. Без математика не става. Не всички успяват от първия път. Повтарят по няколко пъти - два, три. Колкото трябва. 

След това имаме пак физика. Имаме школи на лагер "Паниците" до Калофер. Там имаме две групи. Първата група е младша, а втората – старша. Там учим физика, а последните задачи са експерименталните. Това е най-трудното. Там освен знания трябва да имаш и сръчност. Ако минеш това, си готов за медали за олимпиада. И ако отидеш в университет, включително и в най-големите в света, ще може да си на ниво. Имам един такъв пример - Свилен Кънев, който от шести клас започна да ходи по лагер-школи. Има медали от три международни олимпиади, беше абсолютен първенец на България и завърши Харвард. Това момче, докато беше студент, се занимаваше с компютърна архитектура и беше назначен в Google заради своя разработка. При това беше назначен на изключително висока позиция. Тази година беше носител на наградата "Джон Атанасов". 

На тези школи учим децата и на много труд. Някои не издържат и на втория ден викат родителите си да ги приберат. Голямата част издържат, харесва им и искат пак. Това е в една обстановка на щастлив колектив. Това е много важно!

Много рядко се проследява какво се случва с младите надежди, като пораснат. Какви са вашите наблюдения за тях? 

Всеки, който е минал през това темпо - да работи от осем сутринта до 12 вечерта без почивка, е успял. Ние сме правили и по 25-часови походи. Това е огромно психическо и след това физическо натоварване. Този характер, който се изгражда, после цял живот им е от полза. И тези хора стават учени от световно ниво. Има много такива. Не искам да изреждам, за да не обидя някого. Не всички стават физици, но са изключително напред с това, което правят. Например голяма част от учениците ни се реализират успешно в информационните технологии. От хилядите хора едва 3 - 4% стават физици. Другите стават лекари, инженери, химици и подобни професии. Имали сме толкова отдадени деца, които са идвали дори със здравословни проблеми - едно момиче със счупен крак държеше да не пропуска занятията. Пътуваше от Бургас да учи приложна математика и физика. 

Тези хора стават учени, специалисти, лекари наистина на изключително ниво. Тези хора са една мрежа и държат връзки помежду си, което е страшно ценно. 

Казахте, че е много важен колективът, всичко да се случва в позитивна среда? 

Това е обстановка на щастлив колектив. Няма как да е иначе. Светът е седем милиарда, ние сме седем милиона. Шегувахме се, че ни се полага веднъж на хиляда години да имаме абсолютен първенец в някоя област. САЩ имат точно един абсолютен първенец на световна олимпиада - дете на високоинтелигентни родители. Ние имаме един Иван Танев Иванов, на когото родителите нямат университетско образование, обаче също е абсолютен първенец на световна олимпиада. На олимпиада, която се провежда от над 50 години и в нея участват стотици държави.

Там има 16 държави, които са имали абсолютни първенци. Ние сме една от тях. Нашата България. САЩ имат един и ние имаме един. Това е за период от 50 години международни олимпиади по физика. Ние имаме страхотно качество за толкова малък народ. Говорил съм с представители на най-елитните нации. И всъщност вътрешната конкуренция в щастливия колектив е нещото, което ражда шампионите. Без конкуренция прогрес няма! 

Това е колектив, в който не се мразят, не си завиждат. Конкурират се, но работят за своето усъвършенстване. Ако нещо не стане, не обвиняват другия. Ако имам някакъв принос, мисля, че именно тази среда е най-ценното нещо - среда на хора, които се обичат и уважават и между тях има обстановка на доброжелателна конкуренция. Това е разликата.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Венелин Добрев

Съосновател на инициативата и автор на идеята за „Младите успели българи“, която по-късно става uspelite.bg. С интереси в областта на туризма, предприемачеството и маркетинга. Любимите ми неща са пътуванията, хубавите филми и рок музиката.

Оставете коментар

0 коментара