Успелите

Как се адаптира бизнесът по време на криза? Говори Оля Антонова от Trastena Wines

В нашата поредица от интервюта за това как се адаптира бизнеса по време на кризата вече ви разказахме за модния бранд Носия и Висшето училище по застраховане и финанси. Време е да обърнем поглед към сектора на производството на вино. Говорим с Оля Антонова, съсобственик и търговски директор в Трастена - любима марка вино на потребителя за 2019. Вече 14 години произвеждат вина от биомалини и са пионери в това, което правят.

Как се адаптираш към настоящата трудна ситуация? 

Адаптацията е както професионална, така и лична. Уча се да съм учител вкъщи, да работя по пижама, да забравям кой ден от седмицата е и да правя онлайн всичко, което до сега съм правила активно офлайн. Опитваме се да адаптираме бизнеса си, комуникацията с клиенти и доставчици, да проявяваме максимално разбиране и емпатия и да се поставяме в положението на хората около нас и хората, които работят с нас.

Забелязвам, че при така създалото се положение много хора са психически нестабилни и това е напълно разбираемо. Стараем се да подхождаме с максимално търпение и внимание към всички, защото само така можем да останем марка, зад която стоят хора, а не просто продукт с офис. Човешкото в бизнеса сега е по-важно от всякога. Едно от първите неща, които направихме в момента, в който видяхме, че ни очаква дълъг период на домашна изолация и криза в бизнеса, беше да се погрижим всички наши контрагенти да си получат плащанията възможно най-бързо. Направих същото и с другата ми фирма и за първи път ми се наложи да гоня хора и да ги търся, за да им платя.

Много е важно, когато си в криза, да мислиш за нея не само от вътре навън, а и да я наблюдаваш като процес за цялото - общество, бизнес, отраслова екосистема. Неминуемо е, когато наблюдаваш кризата, обективно да осъзнаеш, че всеки един участник в твоята бизнес екосистема може да играе ролята на "хомеостаза" и по този начин да помогне за вътрешните процеси - да улесни или да затрудни другите около себе си. В нашия случай ние видяхме, че идва криза - свързахме се с всички и се постарахме да им бъде платено навреме.

Помислихме и за клиентите ни и пуснахме всичките ни продукти на едрова цена с доставка, докато трае извънредното положение. Оказа се, че нашите клиенти са много активни и остават верни на продукта ни независимо от условията. Продажбите ни към крайни клиенти са на същото ниво от преди кризата, а ние правим всичко възможно доставките да са навреме, безопасни и с мисъл за нашия екип и клиента. И това дава резултат.

Как се промениха процесите на работа?

Много партньори затвориха бизнеси, други имат затруднения, трети са гъвкави и изобретателни. Въпреки кризата ние решихме да не освобождаваме никого от екипа ни, защото гледаме на този екип като партньорски, а не като служители. Независимо дали има достатъчно работа, или не - всички правим усилия да продължим да развиваме дейност, а ние като управители - да задържим всички на работа, защото много държим на тях. Екипите и колегите ни станаха много по-дигитални и започнахме да виждаме истинската стойност на всички онлайн системи, които използваме за работа.

Аз вярвам в интернета и технологиите и във фирмата ни отдавна сме внедрили системи, които ни позволяват да работим отвсякъде, както и да можем да продължим работа дори и града да затвори, някой лаптоп да изчезне или офисът ни да се запали.

С вкарване на извънредното положение тези системи ни помогнаха просто да си отворим компютрите от вкъщи, да се логнем и да продължим работа без нужда от нито един хартиен документ или достъп до папка в офиса. Нямаше период за пренос на данни, за предоставяне на достъп и за инсталиране и учене на нови софтуери.

Това улесни екипа ни, който работи от вкъщи, а за нас е изключително важна тяхната сигурност и улеснение да работят от дома. Ние никога не сме подбирали хората въз основа на това дали са висшисти, хора с умения или хора с опит. За нас са били важни само и единствено хората, които работят. И точно сега виждаме, че екипът ни е съставен изцяло от хора на които много им се работи. И това е най-хубавата част от бизнеса.

Какви съвети би дала на други бизнеси, които са засегнати?

Аз вярвам, че човек е най-амбициран и работи най-успешно малко преди да му свършат парите. Периодът е изключително труден и някои няма да оцелеят. Няма съвет, който може да спаси нечий бизнес. Няма общ подход към индивидуалните предизвикателства и проблеми на всички.

Мисля, че голяма роля в тази криза ще изиграят бизнесите и хората, които имат възможности. Искам да се обърна към тях - Вие сте в положение, в което можете да помогнете на своята бизнес екосистема. Помислете за своите служители, за своите доставчици, за тези, които през годините са били лоялни към вас и са работили честно и коректно. Има начин да ги подкрепите в момента.

Цените са гъвкави, сроковете са по-къси и хората ще са благодарни, че им създавате работа. Може да е нещо малко, например ние се сетихме за всички DJ-и, които сме канили на нашите партита - какво прави един DJ в такъв момент? Как си плаща наема, как си храни детето? И решихме да ги каним в нашата страница във фейсбук, където да пускат музика Live и по този начин да подаряваме домашни партита на всички наши фенове.

Хонорарите идват от нас, хората се забавляват и танцуват с деца и котки от вкъщи, а за артистите това е важна подкрепа в този момент. Какво печелим ние - напомняме на хората, че когато всичко това свърши, ще танцуваме отново заедно с чаша "Трастена" в ръка. Всеки малък жест има значение в този случай. И ако всеки, който има възможност, се огледа - ще намери начин да промени реалността за някого другиго.

Завърши с оптимистично послание към нашите читатели

Няма нищо оптимистично в ситуацията, няма мотивационна картинка или цитат, които да помогнат на хората в момента. Имаме възможност само да си създаваме малки периоди на щастие и оптимизъм. Ние вярваме в музиката и в правото на всеки да бъде щастлив, дори и за малко.

Освен да ги поканя в събота вечер в 20:00 на страницата ни да послушаме хубава музика и да потанцуваме, не мога с нищо друго да ги разведря. Важно е да останем обективни и нямам намерение да съчинявам позитивни послания в момент, в който много хора са на ръба. Надявам се всички да издържат и това да остане зад нас много скоро.

Заглавна снимка: Росина Пенчева, See it Bee it

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Венелин Добрев

Съосновател на инициативата и автор на идеята за „Младите успели българи“, която по-късно става uspelite.bg. С интереси в областта на туризма, предприемачеството и маркетинга. Любимите ми неща са пътуванията, хубавите филми и рок музиката.

Оставете коментар

0 коментара