Успелите

Евгения Пеева: Страната ни се нуждае от обединение | 1 Част

 

Завършила Харвард и завърнала се в България... Как ви звучи това? Нереално, може би. За наше, българско, щастие това е по-реално и от технологията, която използвате в момента, за да четете написаното. Евгения Пеева е изпълнителен директор на "Заедно в час". Преди това тя завършва Харвард и започва работа като бизнес консултант в международната компания McKinsey & Company, където съветва водещи фирми и организации в различни сектори. Докато учи в Америка тя основава фондация "Стъпка за България", която цели да осигури обучения по умения за самостоятелен живот на деца лишени от родителски грижи. Евгения е сред "100-те най-влиятелни жени на България" на вестник Капитал за 2012, печели отличието "Жена на годината" през същата година, а година по-рано е номинирана и за "Човек на годината". 

Завършила си Харвард, след това си работила в международната компания McKinsey & Company. Какво те накара да се върнеш в България и да се захванеш с амбициозния и рисков проект “Заедно в час”?

Още в университета имах щастието да участвам в курс на невероятен професор по икономика, който ме убеди, че през образованието една икономика може да разчита на ендогенно (вътрешно генерирано, а не зависещо единствено от материалния капитал и външни сили и технологии) развитие и растеж. От тогава реших, че ако искам да способствам за качествено развитие на отделни хора и на цели общности и общества, работата в образованието е начинът затова. Конкретно се върнах в България преди 4 години, за да основа и поема ръководството на "Заедно в час", защото се отвори изключителната възможност да работя в сфера и в страна, в която вярвам, че има какво да допринеса за развитието и благополучието на повече хора, за които ме е грижа и за които милея - гражданите на България. Освен това, с основаването на "Заедно в час" имах възможност да подбера екип от истински професионалисти, от които се уча и с които учим заедно всеки ден, да изградим съвместно обща организационна култура и визия, за които отдадено и с радост работим всеки ден. И не на последно място, през "Заедно в час"  се свързвам, общувам, работя за обща цел ежедневно със стотици подобни на мен млади (и не чак толкова - възрастта не е определящ фактор, а духът!), талантливи, амбициозни, успешни хора, които поемат лична отговорност за бъдещето си и за бъдещето на България.

Целта на фондация “Заедно в час” е да осигури достъп на всяко дете до качествено образование. Как смяташ, че може да се постигне това? Защо вярваш, че е постижимо?

Проблемът, който "Заедно в час" цели да разреши в партньорство с ключови публични и частни партньори, e пропастта в постиженията, възможностите и реализацията на българските ученици: въпреки забележителните академични успехи на много млади българи, над 40% от българските младежи остават функционално неграмотни и над 30% от тях не завършват гимназия. Затова "Заедно в час" подбира и подготвя способни и изявени млади специалисти от различни сфери да работят като високоефективни учители на учениците с най-голяма нужда от подкрепа за подобряване на мотивацията и академичните си постижения. След 2-годишното си участие в програмата младите учители-лидери продължават развитието си като активни застъпници за образователната промяна чрез директна работа в училище или извън него. Над половината от досегашните 45 алумни на програма "Заедно в час" продължават да се развиват в училище и в образователния сектор, а останалите се реализират в сферата на бизнеса и предприемачеството.

Учителите по програма "Заедно в час" споделят визията, че училището е място, където всички деца трябва да постигат високи резултати, да развиват високи стремежи и получават достъп до възможности. За да могат да развиват в учениците необходимите за това интелектуални способности, житейски и кариерни умения и нагласи и модели на мислене, учителите се обучават да преподават по международно признатия модел "Преподавай като лидер". Организацията въвежда системи за постоянно проследяване напредъка на учениците; провежда редовни атестации на преподаването; осигурява редовни допълнителни обучения и наставничество от страна на опитен учител, коуч и ментор, насочени към специфичните нужди на учителите.

Работата ни до момента показва високата ефективност на учителите ни в техните класните стаи. През изминалата учебна година резултатите на учениците, на които преподават учители по програма "Заедно в час", са се повишили средно с 20 %, което се равнява на две единици повишение в техните оценки. Движени от желанието да подготвят своите ученици за реалностите на живота и пазара на труда, където ще се конкурират с ученици, завършили елитни гимназии в България, нашите учители са изключително взискателни по време на преподаването и оценяването на напредъка на техните ученици. Така например резултат под 60% носи слаба оценка, но това се дължи на амбицията на учителите техните ученици да имат ясна представа за своите знания и умения.

В "Заедно в час" смятаме, че е отговорност на учителя да ангажира и мотивира учениците да влизат в часа му, и ако е необходимо, да помогне на учениците да преодолеят пречките, които възпрепятстват участието им в училище. Поради тази причина присъствието на учениците е друг важен индикатор, който измерваме. Посещаемостта на нашите ученици през изминалата година е 87%, или с други думи, учениците са били в час 87% от времето (независимо дали отсъствията са били извинени или неизвинени).

Един от показателите, които използваме, за да видим дали наистина сме подготвили нашите ученици за бъдещ успех, е тяхното ниво на ангажираност в извънкласни дейности, конкурси и състезания. Когато учениците имат достъп до подобни възможности, те могат да развият реални практически умения и да съберат опит, който ще ги подготви за успех след училище. Нашите учители предоставят такива възможности да подкрепят и мотивират своите ученици да участват в тях. През изминалата година близо 2000 ученици са взели участие в различни извънкласни дейности - участие в олимпиади и конкурси, създаване на клубове по интереси и много други.

Учителите на "Заедно в час" се стремят да помагат на нашите седмокласници и дванайсетокласници в това да могат да направят информиран избор за последващите стъпки в образованието си, както и да ги подкрепят в постигането на техните цели. Ученици, на които преподават учители по програма "Заедно в час", са приети в престижни гимназии и университети - Американски колеж в София, Национална гимназия за древни езици и култури, Софийски университет, Технически университет - София и др. Много от тези ученици първоначално не са смятали, че е възможно да бъдат приети там, но с подкрепата на техните учители, успяват да постигнат това.

Учителите по програма "Заедно в час" са сред най-ефективните преподаватели и според международно проучване - изследването е проведено през изминалата учебна година сред партньорските организации в международната мрежа Teach For All, които по сходен начин подбират и обучават млади и амбициозни хора да преподават на деца с неравен достъп до качествено образование. Изследването се фокусира върху седем компетенции, които ефективния преподавател трябва да притежава, за да може неговите ученици да постигат високи резултати. Нашите учители имат над средните резултатите по всички тези компетенции, а в четири от тях са на първо място. Те са начело в класацията по критериите учителят да обяснява добре, да показва загриженост към учениците си, да завладява слушателите си в час и да показва уважение в диалога.

Заедно в час

След трудното начало за “Заедно в час”, придружено от обществения и политически скептицизъм, какво се промени във фондацията за изминалите три години?

Страшно много неща. Все повече хора кандидатстват за участие в програмата (375 кандидати през 2011 г., 730 през 2012 г., 990 през 2013 г. и над 1200 през 2014 г. като всяка година само едва 8% успешно преминават трите етапа на подбор); все повече училища сами идват и търсят възможност да назначат млади учители по програма „Заедно в час” в училище; вече работим в 7 региона с близо 50 училища; имаме реални примери на промяна в резултатите и житейските шансове на учениците, с които работят нашите учители. В същото време, се утвърдихме като истински професионална организация, които преследва и постига високи цели на разнообразни нива (както в постигането на резултати с учениците и споделянето на иновации и добри практики в системата, така и в развиването на партньорствата ни с частния сектор и анализа и предлагане на политики за образователни реформи). Наред с това, нашите възпитаници – вече завършили участието си като учители-лидери в програма „Заедно в час”, показват, че има намират смисъл в това да продължат дългосрочно работа в посока на промяна на образованието у нас. Благодарение на опита си в училище те виждат от първа ръка, че всяко дете има огромен потенциал. Но също разбират сериозните предизвикателства пред училището, учителите, родителите, учениците да развият този потенциал максимално. Учителите ни са страшно активни, отговорни и мислещи хора, затова и по време на двете години мислят постоянно за решения на тези предизвикателства. Дават си сметка, че две години не са достатъчно, за да имаш устойчиво въздействие на ниво училище или образователна система. Затова и доста от тях продължават да работят в тази посока и след това. Вече виждаме и първите примери на по-сериозни иновации с проекти като учебните фирми и курсовете по програмиране на нашия алумни Емилиян Кадийски, а и в това, че някои от възпитаниците ни вече заемат постове на заместник-директори по покана на своите ръководители в училище.

Очаквайте втора част от интервюто на Евгения Пеева скоро...


Не се колебайте да ни изпращате предложения за интервюта в различните ни категории на contacts@uspelite.com. Включете имената на човека, който предлагате за интервю, кратко негово представяне и начин за връзка под формата на e-mail адрес/акаунт в социалните мрежи и/или телефонен номер.

Успяхме ли да те вдъхновим?
Подкрепи позитивната журналистика в България…

Ние сме млад екип от момичета и момчета, гладни за обективност в медиите. Работим здраво, за да ви върнем вярата и да ви покажем, че добрите примери са навсякъде около нас. Противопоставяме се на стила и работата на традиционните медии, за да ви покажем положителната страна на монетата.

Обръщаме се към вас с апел за дарение в подкрепа на журналистиката, която правим. Всички постъпления се инвестират в развитието сайта. С тях ние увеличаваме обема и качеството на позитивните новини от България.

Защото сме тук заради нашето общо бъдеще и вярваме, че то ще е добро!

Препоръчани статии

Александър Хинков

Съосновател и отговорен за развитието на позитивната медия на България Uspelite.bg. Занимавам се журналистика, дигитални комуникации и социално предприемачество. Вярвам, че максималната продуктивност е тясно зависима от спорта и почивката. Зареждат ме първичността на природата и хорските усмивки.

Оставете коментар

0 коментара